Monday 17 May 2010

Ny svensk exportindustri ?

Efter att ha lyssnat på Peter Harman från UK Business Incubation (UKBI) idag kan jag inte låta bli att tänka på att Sverige skulle ha stora möjligheter att exportera know-how inom företagsinkubation. UKBI hjälper olika länder att sätta upp inkubatorer och program och detta är en viktig intäktskälla för dem. Han berättade bland annat om deras insatser i Saudiarabien, Oman och Estland. Jag är övertygad om att det finns många svenskar som har unika erfarenheter av att sätta upp innovationssystem, både kvar i nuvarande inkubatorer och folk som lämnat branschen. Ring mig så sätter vi upp en ny svensk exportindustri. ;-)

2 comments:

  1. Kan inte mer än hålla med om att Sveriges kunskaper inom innovationssystem och inkubatorer ligger bra till internationellt! Men ur ett konkurrensperspektiv, vill vi verkligen hjälpa andra länder att bli bättre på detta? Eller ska vi se det som att "bästa sättet att lära sig är att undervisa" som min Mor läraren brukar säga? /Lena

    ReplyDelete
  2. Tanken slog mig också när jag var med i Kansas förra året. Jag fick då tillfälle att prata med några trevliga vänner och representanter från en del länder där man var väldigt trevande hur man skulle hantera sina inkubatorsystem. Jag tror att det är bara öppna kranarna och hjälpa till så hjälper vi nog oss själva också. /H-E Eldemark

    ReplyDelete