Tuesday 18 May 2010

Globalt intresse för inkubatorer

Av de ca 450 deltagarna på NBIA-konferensen så kom 35 från Kanada, 29 från Sverige, 12 från Sydafrika, 11 från Taiwan, 9 från UK, 5 från Ghana och Nigeria och Australien, 4 från Frankrike och Mexico och China, 3 från Ryssland och Sydkorea och Spanien och Polen och Belgien och Brasilien, 2 från Dominikanska Republiken och Nya Zeeland och Palestina och Norge. Chile, Cypern, Danmark, Israel, Estland, Honduras, Hong Kong, Indien, Israel, Japan, Kuwait, Malta, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Uruguay valde att sända en person. Vad säger det om intresset för inkubatorer? Eller möjligheter att åka på konferenser? Själv tycker jag det är spännande att se det stora intresset från Afrika. Mikael och Therese fick många frågor från det hållet på sin session där vårt offentliga ROI väckte stort intresse.

På det internationella forumet var vi tre från Sverige, två från Frankrike, medan Japan, Taiwan, Nederländerna, Frankrike, Singapore, Wales, Kanada och Indien var representerad av en person var. Ingen från USA var med...

Fire! Fuel! Focus!

Som de flesta andra i svenskgruppen (som för övrigt är den enskilt största landsgruppen på konferensen) så åt jag lunch och lyssnade på Jerry Ross som var sk. key note speaker. Jerry presenterade sig som en urbota entreprenör och det kändes verkligen. Jerry är idag ansvarig för Disney Entrepreneur Center. En mycket skicklig talare som använde sig av rekvisita och verklighetsbaserade historier för att få fram sitt budskap - för att lyckas med sina visioner, målsättningar, affärsidéer så behöver man;

Fire - den där glöden och inställningen som gör att oavsett om det blir motgångar så ger man inte upp utan hittar nya och andra vägar för att nå sin vision

Fuel - för att realisera sina drömmar så behöver man bensin och i det här fallet pratade Jerry om pengar...en entreprenör med stora drömmar behöver finansiering för att komma framåt

Focus - (har han haft ett snack med Sören Sjölander? Fokus För Fan som Sören brukar säga) För att nå sina mål så måste man fokusera på det som är viktigt annars kan man lätt misslyckas. Det är här bl.a. som Jerry ser att coachningen som inkubatorer erbjuder är viktig så att entreprenören kan fokusera på det som är viktigt och inte vandra iväg mot annat vilket oftast är lätt hänt.

/Petra

Sveriges bidrag till NBIA

Det känns onekligen som att vi, i det Svenska inkubatorprogrammet, har det väl förspänt. De flesta av inkubatorledarna kan koncentrera en stor del av sin tid på att coacha och komma bolagen nära, en stor procent av alumnibolagen klarar sig efter examen, och vi har en mycket bra översikt av vårat eget systme och vilka aktörerna är.
Detta till skillnad från många Amerikanska inkubatorledare som spenderar upp till 80% av sin tid med att jaga finansiering för inkubatorn.
Det blev extra tydligt under Mikael Hults och Therese Sjölunds presentation under måndagseftermiddagen att vi skulle kunna bidra med mycket mer på NBIA. En ide skulle vara att vi samkör ett störra pass med flera andra internationella aktörer på nästa års konferens. Kanske en best practice session med Israel, Holland, Nya Zeeland.....?

Nu bär det av till frukost seminarie med chefen för NASA:s pr och public outreach. Med tanke på det vi fick lära oss på Kennedy Space Center ska det bli intressant att höra hur de jobbar med sitt kommunikations- och policyarbete.

/Anders Frisk, Innovationsbron

Äntligen!

Jag är ingen veteran på NBIA men jag var i alla fall här förra året och var väl då hyfsat besviken över hur man inkuberar i USA jämfört med i Sverige och hur långt vi själva faktiskt var. Men! Igår så var jag på en session med Stephen Hartlen från den kanadensiska inkubatorn Innovacorp i Nova Scotia. Han pratade om screeningprocesser för bolag, han pratade om hur de coachade, han pratade om att de skrev avtal med sina bolag, han pratade om hur de satte upp mål tillsammans med sina bolag för olika faser, han pratade om att de hade en process tillsammans med sina bolag och han pratade om att de hade en fond där de tog ägande, han pratade om att de får inflöde från universiteten och en mängd andra saker som gjorde att det ängligen kändes som att det fanns en inkubator utanför Sverige som man kunde jämföra sig med och kanske dela erfarenheter med. Jag snackade med Stephen efteråt och hoppas kunna koppla upp Chalmers Innovation med InnovaCorp efter konferensen.

Lite från Stephens presentation:
- Ha färdiga kriterier för vilka idéer/projekt/bolag ni vill ta in i inkubatorn
- Att det är viktigt att överkommunicera till idégivaren och även till sin egna organisation om vilka kriterier som gäller så att det inte blir missuppfattningar längs med vägen
- Ha en process för de idégivare som ni inte väljer att gå vidare med, man vet aldrig när de kan komma tillbaka och bli något längre fram
- Sätt upp ett balanskort för inkubatorn där Nöjd Kund Index är en del och som görs av utomstående partner en gång per år, mät din verksamhet så du kan för organisationen, de anställda och bolagen visa hur det går
- Idag måste alla inkubatorer ha en "online media strategy", ex. Facebook, Twitter, etc. för att morgondagens entreprenörer rör sig i sociala medier

/Petra Palmgren Lindwall

Chalmers Innovation